søndag 28. oktober 2012

Klinger i heiii, klinger i liii (evt. i blokk og parkeringsplass)

DET SNØR I POLEN! Hvem er vinner'n a? En-null til Polen. Suckers. Men nok om det.

I forigårs (altså på fredag) kom dagen som alle hadde venta på så lenge. Alle unntatt meg. Det var tid for półmetek, noe som rett og slett ikke kan forklares på noen annen måte enn "halvveisgjennomvideregåendefest". Da jeg kom hit for ca. to måneder siden, visste jeg ikke engang hva det var. Likevel gledet jeg meg overraskende mye da dagen kom, og det var en bra fest. Men det jeg først og fremst vil fortelle dere om i dag er noe som skjedde i forbindelse med mine forberedelser til festen.

Jeg følte meg nemlig litt tafatt i dagene før półmetek, fordi alle hadde planene satt og visste tydeligvis alt om hvordan ting fungerer på denne typen fester (hvilket ikke er særlig overraskende, i og med at det er et stort høydepunkt for de fleste på videregående i Polen). Så for å føle at jeg ihvertfall gjorde noe som helst for å forberede meg på riktig måte, tenkte jeg at jeg skulle dra og få meg en manikyr.

Det er nok av skjønnhetssalonger i sentrum av byen jeg bor i, så jeg hadde nok å ta av. Og siden jeg var ganske sliten, gikk jeg rett og slett inn i den første og beste salongen jeg så. Jeg hilste på damen som ønsket meg velkommen, og fra da av gikk dialogen som følgende:

Jeg: Do you speak English?
Damen: (et eller annet på polsk til en annen dame lenger inne i salongen)
Dame #2: I speak English.
Jeg: Good! I was wondering if it would be possible to get a manicure here.
D#2: Yes, with gel on the nails?
Jeg: I don't know, just a normal manicure.
D#2: French?
Jeg: Mm, sure.
D#2: But we don't do now.
Jeg: Ok, I don't need one right now. But preferably some time today.
D#2: And is ok saturday?
Jeg: No, I can't on saturday. I need it today. But if you don't have time today, I'll go somewhere else.
D#2: Ok. So when you get married.
Jeg: Excuse me?
D#2: When you get married?
Hjernen min: hæ hva faen hva faen hva faen hva faenJeg: I'm sorry. I don't understand. When am I getting married?
D#2: Yes. You get married. Right?
Jeg: No, no, no. I'm not getting married. I just want a manicure.
D#2: So on saturday?
Jeg: No, I can't on saturday. You don't have time today?
Dame #2 konsulterer med den første damen jeg snakka med.
D#2: At third o'clock. Fifteen, right?
Jeg: Three o'clock, today?
D#2: Yes, today.

Og derfra gikk det noenlunde som en normal samtale. Da jeg gikk ut av skjønnhetssalongen etterpå, var jeg litt skjelven i snakkemusklene, men jeg måtte le litt også.

 Uansett. Jeg har en skikkelig chillesøndag i dag. Chille hjemme med mamma og lillebror, spise suppe, lese om polsk grammatikk (ja, jeg elsker det), og lage afro. Jepp, jeg lager afro. Skal legge ut bilde her når jeg er ferdig, men akkurat nå ser jeg sånn ut:


Du kan ikke se det på meg, men jeg har "Kom, Blåne! Kom jente, kom gutt!" på hjernen. Altså inni, da. Det jeg har oppå hodet er bare papir.

L8r g8r, snakkes når jeg ser ut som Karius, eller var det Baktus? Husker aldri hvilken som er ginger.

1 kommentar:

  1. Karius er ginger! Men det snør her hjemme også, så da tror jeg vi sier 1-1!

    SvarSlett