tirsdag 12. mars 2013

Berlin! Halleluja, Berlin!

Plutselig ble farten satt opp litt. Lærerne mine her i Polen har skjønt at jeg kan få til mer enn å bare sitte i skoletime etter skoletime og stirre intetanende ut i lufta. I dag hadde jeg en presentasjon om turistattraksjoner i Norge, hvor jeg kort sagt snakket varmt om steder jeg aldri har vært i hele mitt liv (typ Prekestolen, Tromsø og Nidarosdomen). På fredag skal jeg ha en prøve hvor jeg skal skrive litt om romantikken, og analysere et dikt (tror jeg). Og alt på polsk, selvfølgelig. I tillegg har jeg kjøpt meg en ny notatbok som er så fin at jeg vet jeg ikke kommer til å rive ut sider fra den, og jeg har lovet meg selv å skrive ned minst ett ord hver dag med forskjellige eksempelsetninger, bøyninger og alt mulig. Vi får håpe det funker.

Selv om et utvekslingsår er en stor reise i seg selv, så kan man jo på en måte si at det består av mange små reiser. En liten reise kan være å ta bussen til et ukjent sted, å møte et nytt menneske, eller å ta steget hvor man begynner å bruke vertsspråket daglig. De små reisene kan også være mer gradvise, som at man finner ut mer om seg selv og verden rundt en (ja, noen klisjeer gjelder faktisk i det virkelige liv). Noen reiser kan igjen være mer konkrete. Som den jeg skal snakke om nå.

På fredag skal jeg nemlig til Berlin! Det har seg sånn at min kjære, kjære mamma leier en leilighet der i to uker, og jeg skal komme på besøk de tre siste dagene hun er der. Egentlig anbefaler YFU å ikke ha alt for mye kontakt med de hjemme, men jeg tror nok at tre dager i Berlin med mora mi ikke kan gå så veldig galt. Jeg hadde uansett ikke hatt lyst til å dra til Oslo på besøk, det hadde blitt helt forferdelig vanskelig. Men Berlin er jo veldig nærme, og jeg har ikke sett mora mi på et halvt år, så dette blir nok jättekul! Jeg kommer ikke til å blogge mens jeg er der, men jeg skal nok få laget en real videoblogg! Kanskje blir det i 3D, til og med?

Det er bare tre dager til jeg skal dra, men jeg tror disse tre dagene kommer til å bli fire ganger så lange som de tre dagene jeg skal oppholde meg i Berlin. Jeg skulle ønske det var omvendt, men det er noe som skjer med tida i sånne situasjoner. Og ikke kom her og si at tida går framover i en rett linje! Den hopper og snurrer og spinner og løper stenger og slenger seg i tau, i flere dimensjoner enn vi kan tenke oss.
Jeg leser 1Q84 av Haruki Murakami, skjønner dere, og jeg er på de siste 100 sidene nå - endelig. Det har tatt meg veldig lang tid å lese 1Q84, og særlig mot slutten. Jeg visste at jo mer jeg leste, jo fortere ble jeg ferdig med boka (ja, sånn er det jo dessverre med lesing). Dette har ikke så mye med utveksling å gjøre, men jeg anbefaler dere å plukke opp 1Q84 hvis dere ikke allerede har lest den! Jeg driter i om du har dysleksi, jeg driter i hva slags bøker du liker, og jeg driter i om du "aldri har tid til å lese". Når kongen av parallelle universer, syke absurditeter og fantastisk komplekse karakterer har skrevet en bok på hele 3 bind, så er det en gave til verden, og verden skal for faen ta imot. 

Hvor var vi? Berlin! Jeg gleder meg helt forferdelig mye! Hvor skal jeg starte? Jo, selvfølgelig: jeg skal se mora mi igjen. Og jeg skal se Berlin igjen! Og jeg skal ta t-banen igjen! Riktignok ikke Oslobanen, men t-bane er t-bane når man er skikkelig sulten. På t-bane, altså.

Her er forresten en sang jeg går og nynner på for tiden. Dette er en sang som jeg tror hele min nærmeste familie kjenner til, og det var med denne sangen vi ble kjent med Berlin (og, du gjettet riktig, Brandenburg) for noen år siden. Denne gangen skal jeg nok ikke til Brandenburg, men det er jo kjekt å vite at det ligger der i utkanten og eksisterer i all sin kjiphet, mens jeg er i Berlin med mora.






5 kommentarer:

  1. Den 1Q84 har du brukt en stund på gitt, husker du snakket om at du hadde starta på den i sommer ellernoe.. Haha

    SvarSlett
  2. hei!

    bare lurer på hvordan det går med den språklige utviklingen i Polen? Forstår du alt som sies og skrives på polsk nå eller går det i mye ordbøker? Jeg selv leser russisk på friundervisningen men klarer fremdeles etter seks trinn ikke å si en lang og korrekt setning med riktig kasus på russisk, men så har jeg heller aldri "badet" i et slavisk språk.

    Hilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Hilde! Takk for spørsmålet!

      Det går litt i rykk og napp, føler jeg. Noen dager føles det som om jeg forstår alt og at alle forstår meg, andre dager kan jeg høre på radio eller se på tv og ikke forstå et kvekk. Til min store overraskelse er kasus faktisk ikke det vanskeligste på polsk, ei heller er uttale (som jeg i begynnelsen trodde var helt forferdelig vanskelig). Jeg klarer å føre en samtale hvis det handler om dagligdagse ting, men mangler ordforråd når det kommer til spesifikke ting, som for eksempel biologi eller kjemi på skolen. Selv om jeg har vært i Polen i snart syv måneder, går jeg fortsatt aldri i butikken engang uten å ta med meg ordboka mi. Jeg merker at når jeg leser tekster på for eksempel tysk, får jeg så mye gratis, i den forstand at jeg kan forstå hva et ord betyr selv om jeg aldri har hørt det før i hele mitt liv. Sånt skjer aldri når det gjelder polsk. Så ja, det går mye i ordbøker, wiktionary og til og med google translate.

      Forresten, lykke til med russisklæringen! Russisk er et utrolig fint språk som jeg godt kunne tenke meg å lære meg selv, en gang i fremtiden.

      Slett
  3. Har du noen planer videre når året i Polen er ferdig? Tenker du å bruke polsken i jobbsammenheng, eller planer om å studere der senere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig godt spørsmål! Jeg er faktisk ikke helt sikker ennå. Jeg har jo blitt fortalt at det er stort behov for folk som snakker bra norsk og som forstår polsk på arbeidsmarkedet i Norge (og sikkert flere steder, for den saks skyld). Men jeg har absolutt ingen anelse om hva jeg vil studere og hvor, eller hva jeg vil jobbe som. Men Polen har jo utrolig mange fine studentbyer, som Wrocław, Kraków og Poznań, for å komme med noen eksempler. Det virker veldig fristende for meg å komme tilbake hit som student for å forbedre polsken min og se mer av Polen, men samtidig har jeg lyst til å tilbringe tid i andre deler av verden også. Jeg tror nok jeg finner ut av det når jeg vet hva jeg skal studere :)

      Slett