lørdag 15. september 2012

Til Fredrikstad med Janteloven

Gårsdagen viste seg å bli den chilleste og diggeste dagen som noen gang har sett sitt eget lys (dagens lys, altså, mts mts). Og ikke veit jeg hvorfor - allerede fra morgenen av viste dagen tendenser til å bli det helt motsatte. Kvelden før hadde jeg sittet oppe til litt over midnatt, fordi jeg jobbet med en presentasjon (som i og for seg egentlig skulle ha gått veldig fort å lage, men jeg glemte å ta i betraktning den ekstremt treige pc-en min), og da jeg våknet i går var jeg stuptrøtt og ville egentlig ikke gjøre noenting. Absolutt ingenting. Aldri, noensinne gjøre noen ting som helst. Ever. Men så gjorde jeg det likevel - jeg sto opp, og gikk ned for å spise frokost. Og der møtte vertsmamma meg med en hel setning på polsk. Tror du jeg forsto? Jamen seffern gjorde jeg det. Og da ble jeg så glad at jeg bare ville gjøre alt mulig i hele verden, og det prosjektet startet med at jeg spiste nudler til frokost. Check.

Siden jeg var så fordypet i moras nye bok (mora mi ass! Dette blir mer og mer skryteinnlegg, men til Fredrikstad med Janteloven), så klarte jeg selvfølgelig å somle bort en masse tid med frokosten, også måtte jeg løpe til bussen. Og da jeg løp bortover gata mot bussholdeplassen, møtte alle nabolagets hunder meg med det som jeg aldri skjønner om er agressiv eller vennlig bjeffing, en etter en. Vanligvis irriterer jeg meg over de bikkjene, men denne morgenen gjorde det meg bare veldig lattermild - dessverre lo jeg ikke med dem, men av dem. Det satt en liten gnom helt bakerst i munnen min på den innerste jekselen og hånlo av bikkjene som bjeffer og løper i sirkler på nøyaktig samme måte til nøyaktig samme tid hver dag.

Da jeg kom til skolen kom jeg til to helt uforståelige historietimer, men jeg lærte hva konge er på polsk og jeg tegnet en tegning og skrev ned litt greier for å se veldig smart og opptatt ut. Og nå følger enda mer skryt, vær på vakt. Etter de to historietimene var det nemlig engelsk, og jeg holdt presentasjonen om Norge og meg selv som jeg hadde sittet oppe med til midnatt. Og jaggu ble ikke min første karakter på den polske skolen en sekser! Da tenkte jeg bare: skit au, hvis alt annet går til Fredrikstad så har jeg ihvertfall engelsken. Og kanskje tysken. Selv om det i neste time skulle vise seg at jeg tok litt feil av akkurat det med tysken. Men det kan jeg komme tilbake til senere.

Nå skal jeg snart dra på en konsert i Katowice, hvor en i klassen min skal spille med bandet sitt.

Ha det kult i kalde Norge da. Det at dere har kakao og tepper om høsten gjør ikke opp for at det er bikkjekaldt og deprimerende mørkt. Suckers.

(Fun fact: Polen har i gjennomsnitt to timer mer sollys per dag enn Norge på det mørkeste, og 2 timer mindre sollys per dag på det lyseste. SKJERA)

3 kommentarer:

  1. Åh Inga! Jeg elsker bloggen din så veldig veldig mye!!

    SvarSlett
  2. Så gøy å lese. Om flere ting, men særlig om bikkjene, og om hjemmeseieren da du forstod morgenpolsken. Tøft. Og det kommer til å skje stadig oftere!

    SvarSlett
  3. Janteloven er laget for enkle mennesker med lite å skryte av. Du trenger den ikke ;)

    Antonina

    SvarSlett