lørdag 8. september 2012

busstabellen som forsvant



Ekke bare bare når busstabellen ser sånn ut.
 
Denne dagen har vært som en lørdag burde være. Jeg sto opp alt for sent, spiste middagsrester til frokost og møtte Judith på kjøpesenteret (etter å ha strevd littegranne for å skjønne bussopplegget) for å få manikyr og massasje.Vi fant ørten sånne beautysteder, men ingen var åpne. Så tenkte vi å dra på kino, men alle filmene som går nå er kjempekjipe, så jeg kjøpte fire ansiktsmasker og en pakke tyggis, og så dro jeg hjem.

Hjemme rydda jeg rommet, støvsugde og vaska, også "snakka" jeg litt med vertsmamma og vertspappa - så godt det lar seg gjøre på polsk. Lærte meg noen nye ord, så på "Mam talent" (tilsvarende Norske talenter) og gikk opp på rommet mitt og brukte en av ansiktsmaskene jeg hadde kjøpt. Og nå sitter jeg her og skriver, og merker at jeg egentlig ikke har så veldig mye mer å skrive om.

Jo, forresten! Jeg leste en veldig interessant artikkel om et forskningsprosjekt som handler om å finne ut hvor vanskelig det er å lære norsk, avhengig av ditt eget morsmål. I den artikkelen sto det at på et universitet i Poznan undervises det i norsk, og hvert år tas det opp 24 nye studenter til norskstudiet. For hver student som kommer inn, er det 23 som får avslag. Det vil si at dette er det vanskeligste studium å komme inn på i hele Polen! Da jeg leste det begynte jeg å savne Poznan litt, og tenkte at hvis jeg hadde vært der nå hadde jeg oppsøkt de polske norskstudentene og byttet min norsk mot deres polsk. Det hadde vært noe, det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar